Creatieve sessie Groen & Water
In november hebben we samen uitgebreid gesproken over onze wensen, zorgen en de kansen rond groen en water. Vandaag hebben we ons toekomstbeeld gevisualiseerd.
Activiteiten, thema-informatie en werkgroepen gebundeld onder deze groep
In november hebben we samen uitgebreid gesproken over onze wensen, zorgen en de kansen rond groen en water. Vandaag hebben we ons toekomstbeeld gevisualiseerd.
Op de bewonersavond op 25 maart is er gekozen om verder te gaan met de plannen voor collectieve warmte in onze buurt. Een belangrijk moment! Samen hebben we de keuze gemaakt voor een collectief systeem waarmee wij de volgende fase in willen gaan. Lees het uitgebreide verslag, download het rapport van het adviesbureau en bekijk de live registratie van de bewonersavond.
Bewonersavond 25 maart: samen willen verder met collectieve warmte Meer lezen »
Plannen voor het tijdelijk vergroenen van parkeerplekken, bleek aanleiding om in gesprek te gaan met meerdere buren rondom de parkeerplaatsen. Eerlijke en waardevolle gesprekken over de verschillende ideeën over groen, parkeren en de openbare ruimte. Ook bleek dat de grote meerderheid van de bewoners graag de handen ineen slaat om hun straat en buurt te verduurzamen.
Dit voorjaar wordt tijdelijk leefruimte gemaakt van een gedeelte van de parkeerplaats op de hoek Sallandstraat/Molenweg. Er worden tijdelijk bakken met groen neergezet en er komt ruimte voor spelen en ontmoeten. Omwonenden gaan hun auto’s een eindje verderop parkeren. Verder heeft de gemeente goedkeuring gegeven voor tijdelijk éénrichtingsverkeer in het gebied Sallandsweide om minder doorgaand verkeer te krijgen.
Het was een mijlpaal: de kick-off die we op 5 oktober hadden in wijkcentrum De Enk. Dat deden we als werkgroep Warmte samen met het gekozen adviesbureau DWA. Het was niet alleen een feestelijk moment, we hebben ook de randvoorwaarden besproken die we hebben vastgesteld, net als de drie varianten voor het warmtenet dat DWA gaat doorrekenen.
Er zijn op dit moment zes huishoudens in de buurt die interesse hebben in autodelen. We gaan samen bekijken hoe deelmobiliteit nu precies werkt en of het iets voor onze buurt kan zijn. Vind je dat ook interessant? Voeg je dan bij onze whatsapp groep en zet woensdag 27 september in je agenda. Van 19.00 – 20.30 gaan we bij Wouter thuis (Assendorperdijk 102) praten over deelmobiliteit. Lees alles over dit project via de link.
Floor van Renssen woont aan de Molenweg. Samen met haar buren organiseert ze een Groene Burendag. Met elkaar hebben we tegels uit de stoep gewipt en er planten voor in de plaats gepoot. Tegelijk zijn op het fiets-parkeerplekje bij de school fietsenrekken geplaatst, zodat het er nu netter uit ziet.
In 2022 hebben we samen met bewoners en de gemeente een schets gemaakt voor de Tweede Weidjesstraat. Op 23 september keken we samen hoe realistisch de plannen zijn, of we nog zorgen hebben en kansen zien. Bewoners rondom de Tweede Weidjesstraat, kwamen op zaterdag 23 september om 11 uur bij elkaar op de parkeerplaats en helpen mee Assendorp stap voor stap nog mooier te maken.
Zondag 27 september was de tweede Mengelmarkt op de Sallandsweide. De weersverwachting was niet al te best maar zoals zo vaak; het was (op 2 hoosbuien na) een prachtige dag. We stonden met een leuke kraam vol gratis materialen op de beste plek; vlak bij de koffie en lekker eten. Veel aanloop gehad, veel vragen over de algemene projecten en enkele buren met specifiek vragen over de Groene Renovatie.
Maandag 17 juli kwamen geïnteresseerden vanuit de bewonerswerkgroep Warmte, de woningbouwcorporaties en het kernteam van 50 tinten groen samen om in detail de twee offertes door te lopen. Dinsdag 18 juli was de presentatie van de twee geselecteerde bureaus in de Enk. Alle bewoners die zich geroepenen voelden hier wat van te vinden, konden erbij zijn. DWA is gekozen als adviesbureau.